Výhřez meziobratlové ploténky

Správný čas opravit špatné pohybové stereotypy je právě teď

Poškození meziobratlového disku s útlakem nervu

O co se jedná

Herniace disku, neboli výhřez meziobratlové ploténky, vzniká posunem jejího jádra skrze narušený vnější vazivový ven mimo meziobratlový prostor. Jádro se může dostat do kontaktu s okolními nervovými kořeny a míchou, což se projevuje bolestí, sníženou citlivostí a svalovou silou v oblasti, kterou zásobuje konkrétní utlačený nerv.

Jedná se o jednu z nejčastějších příčin bolesti zad a patří mezi ty závažnější. Vzniká náhle úrazovým mechanismem a projevy jsou pro toto onemocnění tak charakteristické, že si je nespletete. Pálivá bolest, porucha citlivosti, brnění a slabost po celé délce inervace postiženého nervu jsou typické příznaky, které není dobré podceňovat.

Příčiny vzniku

Výhřez ploténky může vzniknout náhle, nebo v důsledku chronického přetěžování páteře. Typicky při opakovaném plném předklonu, nebo při dlouhodobém setrvání v této poloze. Na vzniku se také podílí přirozené degenerativní procesy přicházející s věkem, které souvisí se ztrátou hydratace meziobratlových plotének a jejich opotřebením.

Nejčastěji dochází k výhřezu v bederní a krční páteř. Hrudní páteř je tohoto onemocnění ušetřena. Pravděpodobně proto, že je málo pohyblivá, kvůli své hlavní ochranné funkci. Bederní a krční páteř oproti tomu umožňují velmi významný rozsah pohybu, s čímž přichází riziko poranění při nedostatečné svalové stabilizaci a celkově špatné kvalitě pohybu.

Rizikové faktory

• Opakované pohyby páteře do předklonu, rotace a úklonu bez dostatečného odpočinku
  • Sedavý životní styl
  • Špatné držení těla
  • Hypermobilita
  • Nadváha

Příznaky

• Výrazná vystřelující bolest bederní páteře
  • Obtížná a bolestivá chůze
  • Svalové křeče, brnění končetin, svalová slabost a atrofie
  • Sfinkterové obtíže, inkontinence
  • Úklon trupu
  • Hluboká bolest v lýtku

Příznaky se typicky objevují v segmentu inervovaná jedním konkrétním nervem, který je utlačován vyhřezlou ploténkou.

Segmenty

Bederní páteř

• L1 - bolest a ztráta citlivosti v oblast třísla
  • L2, L3, L4 - bolest zad vyzařující do oblasti předního stehna; ztráta citlivosti v oblasti předního stehna; oslabení flexe kyčelního kloubu a přinožení, oslabení propnutí v kolenním kloubu
  • L5 - bolest zad vyzařující do oblasti hýždí, zevního stehna, zevního lýtka, zadní části chodidla a palce; ztráta citlivosti zevního kotníku; oslabení unožení, pokrčení kolenního kloubu, propnutí špičky a zvednutí palce
  • S1 - bolest zad vyzařující do oblasti hýždí, zadního stehna a lýtka; ztráta citlivosti zevního lýtka a zevního chodidla; oslabení zanožení, pokrčení kolenního kloubu, středního hýžďového svalu a sfinkterů (inkontinence a sexuální dysfunkce)
  • S2 - S4  - bolest v oblasti kosti křížové a hýždí vyzařující do oblast perineální; ztráta citlivosti v oblasti perianální a uprostřed hýždě

Krční páteř

• C5 - oslabené zvedání a zevní rotace v ramenním kloubu, flexe loketního kloubu a otáčení předloktí dlaní vzhůru; bolest v oblasti krku, ramene a lopatky; postižené svaly - deltový sval a biceps
  • C6 - obdobné jako C5; navíc ztráta citlivosti zevního předloktí, palce a ukazováku
  • C7 - bolest krční páteře, ramene, prostředníku; ztráta citlivosti ukazováku, prostředníku a dlaně; oslabené propnutí loketního kloubu; postižený sval - triceps
  • C8 - bolest krční páteře, ramene a střední části předloktí; ztráta citlivosti střední části předloktí a ruky; oslabené roztažení a přitažení prstů
  • T1 (první hrudní obratel) - bolest krční páteře, střední části paže a předloktí; oslabené svaly palce

Léčba

Léčebný postup volí ošetřující lékař na základě klinického vyšetření a objektivních zobrazovacích metod (MRI, CT). Jasnou indikací k operaci jsou sfinkterové obtíže a masivní výhřezy. Konzervativní přístup se týká méně závažných stavů, u kterých je velká pravděpodobnost, že se výhřez během několika týdnů zhojí. Tělo má samoléčebné schopnosti, kterým je nutné pomoci. Fyzioterapie má nezastupitelnou roli v konzervativní léčbě výhřezů meziobratlových plotének. Naším úkolem je provést vás celým procesem rekonvalescence a pomoci vám navrátit se k životu bez bolesti a omezení.

Jak vám pomůžeme

Při léčbě výhřezu meziobratlové ploténky se zaměřujeme více na příčinu, než následky. V první řadě je nutné je zajistit uvolnění nervu navrácením ploténky na své původní místo. Toho docílíme správným nastavením tělesných segmentů a zvýšením stabilizačních schopností hlubokých svalů břicha a zad. Výhřez ploténky je stav, který nelze brát na lehkou váhu. Pokud patříte mezi ty šťastnější a vyhli jste se operativnímu řešení, doporučujeme využít tuto příležitost ke změně životního stylu, upravení špatných pohybových návyků a posílení oslabených svalů. Pokud by nedošlo ke zlepšení kvality pohybu, výhřez by se v budoucnu jistě opakoval.

Výhřez meziobratlové ploténky - trápí vás něco takového?