Plastika předního křížového vazu

Rehabilitace pod dohledem fyzioterapeuta bez komplikací

Operativní řešení při částečných, či úplných rupturách vazu

Důležitý stabilizační prvek

Ligamentum cruciatum anterius (LCA), neboli přední křížový vaz, spojuje stehenní kost s kostí lýtkovou a hraje velmi důležitou roli při stabilizaci kolenního kloubu. Primární funkce plní jako statická zábrana posunu lýtkové kosti směrem vpřed. Největší napětí v tomto vazu je při plném propnutí kolena, což bývá častý mechanismus úrazu.

Pozor na špatný pohyb

K natržení, nebo úplnému přetržení toho vazu, dochází vždy úrazovým mechanismem, zejména při sportu. Rychlá změna pohybu, rotace a přílišné propnutí kolenního kloubu jsou nejčastější mechanismus jeho poranění. Že se nejedná o nějaké banální poranění bývá většinou hned jasné. Silná bolest a pocit lupnutí kolena s posunem do strany signalizují poškození vnitřních struktur kolena. Bezprostředně po úrazu koleno začíná otékat a tuhnout. Míru poškození kolena určuje ortoped pomocí vyšetřovacích testů (např. Pivot shift a Lachman test), které ale v akutní fázi nemají kvůli otoku a bolesti takovou přesnost. Nejpřesnějším vyšetřením je magnetická rezonance, ze které je možné vyčíst skutečný rozsah poranění.

Plastika vazu

K operaci ACL se přistupuje u aktivnější a mladší populace, u které je předpoklad vyšších nároků na stabilitu kolena. Pokud nejste moc aktivní, je vám 40+ a nemáte pocit nestability kolena při běžných denních činnostech, nemusí být operace nutná. Na druhou stranu je nutné zvážit rozvoj artrózy, která může být spojena s volnějším kolenním kloubem. U aktivnějších jedinců je vhodná operace vždy a je trojího typu: náhrada za vaz od dárce (cadaver), náhradní vaz z úponu vašeho stehenního svalu (ligamentum patellae), nebo zadního stehenního svalu (musculus semitendinosus). S vazem od dárce nemáme moc dobré zkušenosti, jedná se o cizí tkáň, kterou tělo nemusí přijmout. Výhodou je, že není operace tak invazivní. Štěp ze zadního stehenního svalu je z pravidla nabízen ženám a z úponu předního stehenního svalu mužům, protože je nejpevnější. Ale pojí se s ním nejvíce bolestivé pooperační období, protože každé zatnutí předního stehenního svalu dráždí místo, ze kterého byl brán štěp. Štěp ze zadního stehenního svalu oproti tomu nebývá téměř vůbec bolestivý.

Náš přístup k rehabilitaci

Rehabilitace po plastice vazu se řídí rehabilitačním protokolem, který stanovuje časový harmonogram zatěžování operované končetiny.

Plastika předního křížového vazu - trápí vás něco takového?