Akutní bolest

Varovný signál, který bychom neměli ignorovat.

Náhlá intenzivní bolest signalizující poranění tkání

Slouží jako varovný signál, který nás má upozornit, že se v našem tělem děje něco, co vyžaduje okamžitou pozornost.

Akutní bolest je obvykle ostrá, intenzivní a lokalizovaná v místě postižených tkání a má především ochranný charakter.

Charakteristika akutní bolesti

• Vznik - Náhle, jako přímá reakce na poranění, operaci, zánět, nebo celkový zdravotní stav.
  • Trvání - Krátkodobé, maximálně několik týdnů. Záleží na rozsahu poranění.
  • Intenzita - Velmi intenzivní, ostrá, bodavá, citlivost na dotek a bolestivý pohyb. Není možné na ni přestat myslet.
  • Léčba - Z pravidla je dobře řešitelná a reaguje na léčbu. Často stačí jen jedna terapie. V časné fázi klid a protizánětlivé léky (3 dny) a až po její odeznění je možné zahájit fyzioterapii. Tělo potřebuje trochu času, na spuštění samo - léčebných procesů.
  • Z akutní do chronické - Akutní bolest, pokud není léčena, přechází po 12 týdnech do chronické bolesti, která sice není tak intenzivní, ale mnohem hůře řešitelná.
  • POZOR na RED FLAGS

Kdy nejprve k lékaři, neboli RED FLAGS

Ne každou bolest je možné léčit pomocí fyzioterapie. Uvádíme seznam příznaků, které jsou obecně brané jako varování před potenciálně vážnějším problémem. Pokud se u vás společně s bolestí vyskytuje nějaký z těchto příznaků, důrazně doporučujeme konzultovat váš stav nejprve s lékařem.

Pozn. Těmto příznakům se říká red flags (červené vlajky, varování před vážnější příčinou bolesti)

• Náhlá, prudká bolest bez zjevné příčiny
  • Podezřelý úbytek váhy
  • Vysoká teplota, chvění, známky zánětu (otok, zarudnutí)
  • Mravenčení, pocit tupé končetiny, ztráta citlivosti, ztráta síly, zhoršená koordinace
  • Postupné zhoršování bolesti, bolest častější a intenzivnější
  • Noční bolesti, které vás budí a jsou horší v noci než ve dne
  • Problémy s kontrolou močového měchýře a střev, nucení na močení, inkontinence
  • předchozí zdravotní obtíže (onkologické onemocnění, osteoporóza, nedávné úrazy)

Akutní bolest - trápí vás něco takového?