Roztroušená skleróza

Závažné neurologické onemocnění s mnoha projevy

Autoimunitní onemocnění postihující centrální nervový systém

Sclerosis multiplex: vše co potřebujete vědět

Toto chronické autoimunitní onemocnění postihuje centrální nervovou soustavu. V jejím důsledku vznikají v různých částech mozku a míchy místa s poruchou přenosu nervových vzruchů. Termín roztroušená skleróza tento stav popisuje. Skleróza je slovo řeckého původu a znamená tvrdnutí tkáně. Nervová vlákna tím ztrácí myelinový obal a tím přicházejí o schopnost vézt vzruch. A tato místa jsou různě rozmístěná, roztroušená.

První zmínka o tomto onemocnění se objevuje v zápiscích ze 14. století, které dokumentují život Svaté Lidwíny. Tuto holandskou duchovní sestru celý život sužovali zdravotní obtíže nápadně připomínající příznaky roztroušené sklerózy. Později byla Lidwína prohlášena za svatou a stala se patronkou lidi s chronickými bolestmi. Pojem sclerosis multiplex poprvné použil v 19. století ve své práci Jean-Martin Charcot a ustanovil tot neurologické onemocnění tak, jak ho známe dnes.

Příčiny vzniku roztroušené sklerózy

Přesné příčiny vzniku RS nejsou zcela jasné, ale předpokládá se, že se jedná o kombinaci dědičných, environmentálních a imunologických faktorů. Nelze také opomíjet psychosomatický pohled a možný projev dlouhodobé psychické nepohody na tělesnou schránku (odpojení od svého těla).

V každém případě dochází v centrální nervové soustavě k zánětlivým procesům, kdy se imunitní systém obrací sám proti sobě, ničí ochranný obal nervového vlákna (myelin) a způsobuje jeho zjizvení. Nervový přenos je omezený, nebo úplně zaniká.

Druhy rozrtoušené sklerózy

• Relabující - progresivní: Stálé zhoršování stavu, po atace dochází jen k malému zlepšení
  • Sekundárně progresivní: Náhlé zhoršení stavu, bez období zlepšení
  • Primárně progresivní: Stálé zhoršování stavu bez atak
  • Relaps - remitentní: Náhlé a nepředvídatelné ataky, po kterých přichází částečné nebo úplné zlepšení stavu.

Příznaky

Ty jsou u každého trochu jiné. Většinou se nejprve objevují zrakové obtíže, problémy s chůzí a pohybem, brnění a necitlivost části těla. Diagnostika onemocnění bývá složitá, protože příznaky mohou napodobovat jiná onemocnění. Nejpřesnější metoda vyšetření je kombinace klinického vyšetření a magnetické rezonance.

Léčba

Kauzální léčba, tedy léčba příčiny onemocnění, neexistuje, ale jsou dostupné léčebné postupy ke zpomalení rozvoje této nemoci. Důležitou roli také hraje životospráva nemocného. Týká se to zejména kouření, které je z nějakého důvodu s RS spojené a nedostatečných hodnot Vitamínu D.

Náš přístup k fyzioterapii

RS přináší mnoho pohybových omezení, mezi které patří spasticita, křeče, bolesti zad, problémy s pohybem a sebeobsluhou. Zaměřujeme se vždy na ty z nich, které vnímáte jako nejdůležitější. Naším cílem je, aby jste se po terapii ve svém těle cítili vždy něco lépe.

Roztroušená skleróza - trápí vás něco takového?