Chronická bolest

Bolest, která vás doprovází již příliš dlouho.

Setrvalá bolest, která je součástí každodenního života.

Chronická bolest trvá delší dobu, více než 12 týdnů.

Narozdíl od akutní bolesti, která je krátkodobou reakcí na poranění, chronická bolest překračuje očekávanou délku hojení a s původním poraněním tkání už nemůže mít mnoho společného. Stává se novou nemocí.

K fyzické bolesti se přidává i psychický dyskomfort, který představuje hlavní překážku k úplnému uzdravení. Chronická bolest je na stále přítomná na pozadí běžného denního fungování a omezuje plnohodnotné prožívání.

Charakteristika chronické bolesti

• Vznik - Přechod z akutní bolesti do chronické, při nevyřešení příčiny bolesti do 12-ti týdnů.
  • Trvání - Dlouhodobé, i mnoho let. Překačuje očekávanou délku hojení.
  • Intenzita - Mírná, až střední nepřesně lokalizovaná bolest. Může být tupá, ostrá, může se vyskytovat jen v jednom místě nebo vystřelovat do dalších částí těla. Je stále přítomná na pozadí, nelze ji úplně přestat vnímat. S omezením je možné fungovat.
  • Léčba - K úspěšnému vyléčení chronické bolesti je nutné se zaměřit na jiné, než jen tělesné aspekty bolesti. Dopady dlouhodobého dyskomfortu a života s omezením na psychiku a emoce jsou značné. Chronická bolest může vézt ke vzniku například deprese a úzkostí. Mimo fyzioterapii léčba zahrnuje ergoterapii, úpravu životního stylu a psychoterapeutickou intervenci.
  • Individuální projevy - Projevy chronické bolesti se u každého mohou lišit a léčba která jednomu zabírá, druhému už nemusí. Tento fakt zdůrazňuje potřebu individuálního přístupu k léčbě.
  • Komplexita - Dlouhodobé působení bolesti způsobuje změny v nervovém systému, mění vnímání bolesti a k fyzické bolesti se přidává i psychická nadstavba. Postupem času je bolest kvůli těmto změnám více komplexní, obtížně léčitelná a vyžaduje individuální terapeutický léčebný plán.

Chronická bolest - trápí vás něco takového?