Cévní mozková příhoda

Závažné neurologické onemocnění s mnoha projevy

Poškození mozkové tkáně nedostatečným prokrvením

Vše, co potřebujete vědět

Mrtvice je onemocnění, které vzniká nedostatečným zásobením mozku krví. Mozek je mimořádně citlivý na narušení krevního proudění a mozkové buňky odumírají velmi brzy při nedostatku kyslíku a živin. Jedná se o závažné onemocnění, které přináší mnoho trvalých následků a nezřídka kdy končí smrtí. Je to dokonce jedna z nejčastěších příčin úmrtí celosvětově.

Dva hlavní typy mrtvice:

1. Ischemická: Nejčastější typ mozkové příhody, který tvoří 87% všech případů. Vzniká na podkladě ucpání cévního řečiště v konkrétní části mozku. K tomu může dojít např. při uvolnění krevní sraženiny ze srdce.

2. Hemoragická: Jedná se o méně častý, ale závažnější typ mozkové příhody. Nastává při prasknutí cévy v mozkovém krevním řečišti a následném krvácení pod mozkovou plenu. Vylitá krev se srazí a tlakem na mozkovou tkáň dochází k jejímu odumírání.

Příznaky

• Náhlá ztráta citlivosti jedné poloviny těla, pokles koutku, slabost v noze a ruce
  • Poruchy vidění, ztráta poloviny zorného pole, dvojité vidění
  • Náhlý vznik silné bolesti hlavy
  • Poruchy rovnováhy, problémy s chůzí a koordinací
  • Porucha řeči, zmatenost
V případě, že máte podezření na mozkovou příhodu, okamžitě vyhledejte lékařskou pomoc. Každá vteřina se počítá! každá vteřina totiž znamená ztrátu mozkových buněk a s nimi i ztrátu mozkových funkcí.

Rizikové faktory

• Vysoký krevní tlak
  • Vysoký cholesterol
  • Kouření
  • Cukrovka
  • Srdeční vady

Náš přístup k fyzioterapii

Společně s logopedií, ergoterapií a psychoterapií je fyzioterapie součástí funkčního multioborového celku, jehož cílem je návrat klientů po mozkové příhodě do běžného života. Rozsah příhody a její místo vzniku do velké části předurčují rozsah trvalých následků, které se většinou týkají všech tělesných úrovních - od emočního prožívání, přes pohybová omezení, až k mentálním nedostatkům. Je bohužel smutnou realitou, že byť jdou tyto nedostatky zlepšit, nebývá možné se jich zbavit úplně.

Možné trvalé následky

• Porucha řeči (motorická afázie)
  • Porucha pochopení řeči (senzorická afázie)
  • Snížení rozumových (kognitivních) funkcí
  • Ochrnutí jedné části těla částečné (hemiparéza)
  • Ochrnutí jedné části těla úplné (hemiplegie)
  • Opomíjení části těla (Neglect syndrom)
  • Svalová ztuhlost a třes (Spasticita a myoklonus)
  • Emoční nestabilita, změny nálad
  • Problémy s chůzí a sebeobsluhou
  • Častá únava
  • Změna chutí
  • Inkontinence
  • Poruchy polykání

Abychom mohli efektivně pomoci, musíme nejprve poznat rozsah onemocnění a správně pojmenovat trvalé následky. Často se jedná o drobné odchylky, které odhalíme jen ve specifických situacích a interakcích. A to vyžaduje čas.

Vlastní terapie je zaměřena na vzniklé pohybové obtíže a jejich nápravu. Naším cílem je zlepšit pohybový projev natolik, že bude i přes vzniklá omezení se možné vrátit do běžného života.

Cévní mozková příhoda - trápí vás něco takového?